בופה אמנות

סדנת אמנות | כיתה י' | תשפ״א

התוצרים המוצגים כאן הם מבחר מתוך תרגילים שנעשו במהלך השנה, בעיקר במחצית הראשונה שלה, בצל מגפת הקורונה והלמידה מרחוק.

גם בימים כתיקונם השנה הראשונה של מגמת האמנות בשכבה י׳ מוקדשת לא מעט לרכישת כלים בסיסיים ומיומנויות (לצד עבודה על פרויקטים). מתוך כך ניתן מקום לנסיונות ראשונים, גמגומים והיסוסים שנעשו בעיקר כאמור בעבודה עצמאית מרחוק.

מורה: דני רוזנברג

יומן קורונה

תחום דעת: רישום | עבודה מתוך התבוננות | בניית סדרה

מיומנויות והרגלים: פיתוח שפה אישית | גיבוש רעיון מושגי | פיתוח מיומנויות רישום מתוך התבוננות

תוצר: סדרת רישומים

רציונל התרגיל: במסגרת הלמידה מרחוק והבידוד החברתי שנכפה על התלמידים בשל מגפת הקורונה, ומתוך רצון לשמור על הרגלי עבודה ויד מיומנת בכל מקרה, גם בימים כתיקונם, כל אחד מהתלמידים נדרש לייצר סדרת רישומים, יומן קורונה שתכניו הם תוצר של בחירה אישית אבל שהשפה האמנותית בין רישום לרישום דומה ומשותפת.

הרישומים מהווים מן דיוקן עצמי סמוי, שער היכרות עם עולמו ושפתו של כל תלמיד.

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

דוד המלך (מיכלאנג׳לו)

תחום דעת: הכרה עם יצירת אמנות קנונית | רישום מתוך התבוננות | ניסוח פרשנות מקורית

מיומנויות והרגלים: רישום מהתבוננות | פיתוח פרשנות מקורית ליצירה קיימת ונתונה

תוצר: עבודת אמנות במדיום נבחר חופשי לכל תלמיד

רציונל התרגיל: השיעור הראשון של כיתה י׳ במגמת האמנות התקיים ב-8 בספטמבר, התאריך בו ״נחגג״ בדיוק יום ההולדת 500 לפסל ״דוד״ של מיכלאנג׳לו, אחד הפסלים הקנוניסטיים והידועים בתולדות האמנות. לכבוד המאורע התלמידים ערכו הכרות עיונית עם הפסל (ניתוח של הפסל על מרכיביו החזותיים ובהקשר התרבותי הרחב שלו ביחס לתקופת הרנסנס בו הוא נעשה). בנוסף לכך הם ערכו תרגיל מעשי כפול - בחירת פרט מתוך הפסל והעתקתו בשלב הראשון ועבודה עצמאית (במדיום נבחר) שמפרש את אותו פרט או אחר. יש שבחרו לייצר עבודה חדשה שמציגה פרשנות לפסל כולו.

Carousel imageCarousel image

הסירה שלי

תחום דעת: יצירה עם חפצים מצויים (ריידי-מייד) | מימוש חזותי של רעיון

מיומנויות והרגלים: בחירה והרכבה של אובייקטים | התאמה בין רעיון לחומר

תוצר: צילומים של פסל ריידי-מייד (צילום הסירה מזוויות שונות, כך התאפשר שהסביבה הביתית תהווה חלק מהעבודה).

רציונל התרגיל: במסגרת ההכנות לעדלאידע בחולון (שלא התממשה לבסוף בגלל מגפת הקורונה) תלמידי כיתה י׳ באמנות בנו סירת קרטון גדולה שאמורה הייתה להיות האובייקט המרכזי בתהלוכה. לסירת הקרטון אמורים היו להצטרף ערב-רב של חלקים, תרגילי משנה אמנותיים שיערמו עליה, בדומה לסירת פיראטים עמוסת חפצים שונים ומגוונים.

במסגרת אותם תרגילים ומתוך כורח המצוקה בחומרים בלמידה מרחוק כ״א מהתלמידים הכין את ״הסירה שלי״ מחומרים מצויים בבית.

אחרי היכרות עיונית עם עם עבודות מתולדות האמנות שהדימוי המרכזי שלהם הוא סירה על מגוון המשמעויות השונות שלה ומתקופות שונות (מתיבות נח מהרנסנס למשל ועד עבודות אמנות עכשוויות שעוסקות בהגירה) כ״א הרכיב את הסירה שלו.

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

תרגילי רישום

טבע דומם | רישום בעקבות צילומים של מרטין פאר | טקסטורות בדיו | רישום דיוקן | דמות בכתם וקו

תחום דעת: תרגילי רישום בעפרונות ודיו

מיומנויות והרגלים: פיתוח מיומנויות רישום המבוססות על קשר עין-יד| הכרות עם כלי עבודה והאיכויות השונות שלהם

תוצר: רישומי עיפרון ודיו על נייר

רציונל התרגילים: באופן מסורתי רישום נתפס כבסיס פיתוח המיומנויות והשפה בתחום האמנות החזותית, מתוך כך שיש בו איכות בלתי אמצעית, ישירה ומידית (תחשבו על האדם הקדמון שעומד מול קיר מערה עם גיר ביד). במקרים מסוימים, לפני התרגיל המעשי נערך שיעור תיאורטי-עיוני בו התלמידים הכירו יצירות בסוגה (ג'אנר) הרלוונטית;

טבע דומם - במסגרת שיעור בנושא אור וצל התלמידים נדרשו להרכיב ולהציב טבע דומם, מספר חפצים שהיו זמינים להם בבית (ו/או כאלו /שהיו לוקחים איתם לאי בודד), לתכנן את

אופן בו האור יאיר אותם ולהעתיק אותם בעיפרון על נייר מתוך התבוננות.

רישום בעקבות צילומים של מרטין פאר - הצלם האנגלי מרטין פאר ידוע ״כצלם רחוב״, צלם שהתמונות שלו הן תוצר בין השאר של שוטטות במרחב הציבורי, ביחסי הגומלין שהוא יוצר עם אנשים ובתיעוד חיי החברה והסביבה בה הוא חי ופועל. יש בעבודה שלו מימד אנושי וחם ומלא הומור. הבחירה בו למקור העתקה לרישומי העיפרון של התלמידים נבע בין השאר ביחס לבידוד שנכפה על התלמידים בימי מגפת הקורונה והעדר הקשר האנושי הישיר מתוך כך.

רישומי דיו - במסגרת הלימודים השנה תלמידי המגמה הכירו והתאמנו בדיו, מדיום שיש לו איכויות שנעות בין חופש ושליטה. בין התרגילים שנעשו: גריד של טקסטורות, רישום דיוקן ורישום דמות בקו וכתם.

החלון שלי (נוף)

רציונל התרגיל: כל תלמיד צייר בפורמט עגול המדמה חלון ספינות דימוי של נוף על פי בחירתו האישית. העבודות ייעודו במקור להיות חלק מסירת העדלאידע.

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

תרגילי צבע

תחום דעת: ציור בצבע

מיומנויות והרגלים: התנסות ראשונה במסגרת בית הספר בציור בצבע (אקריליק על נייר)

תוצר: ציור תלת מימד של קובייה ונוף סכמטי (עם אשליית עומק) בצבעי מונוכרום

רציונל התרגילים: שני תרגילי בצבע, במונוכרום, בניסיון ליצור אשליית עומק ותלת מימד: קובייה ונוף מונוכרום סכמטי.

קומפוזיציה ונקודת מבט

תחום דעת: צילום

מיומנויות והרגלים: פיתוח התבוננות אמנותית על המציאות

תוצר: צילומים

רציונל התרגילים: במסגרת תוכנית הלימודים בכיתה י׳, ניתנת תשומת לב לאמצעים אמנותיים, שהם המסד לשפת האמנות: נקודת מבט, קומפוזיציה, קו, כתם מרקם וכו׳.

העבודות המוצגות כאן נעשו במסגרת למידה על קומפוזיציה ונקודת מבט.

כל תלמיד נדרש ליצור שלוש סוגי קומפוזיציה בצילום של חפצים (שסודרו במיוחד לצילום) במרחב הביתי: פתוחה, סגורה ו- All-Over, וצילומים על פי נקודות מבט שונות (בגובה נמלה, בגובה העיניים, מרחוק, מקרוב וכו׳).

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image