פרויקט ראשון, כיתה י'

למידה רב-תחומית בין מגמות אזרחות גלובלית ועיצוב (מסלול לימודים עיצוב גלובלי)

שאלת הפרויקט: איך שומרים על הטוב בעולם?

משך הפרויקט: מחצית א'

צוות: הלה ברודי וענבל הלצר

ידע:

אזרחות גלובלית: מהי גלובליזציה? | סחר בינלאומי | תאגידים בינלאומיים | קיימות

עיצוב: יסודות השפה החזותית

מיומנויות:

אזרחות גלובלית: חקר | עיבוד מידע (זיהוי, מיון, ההשוואה, ניתוח, מציאת הקשרים) |הבנת מורכבות והגדרה של בעיה בעולם (יכולת ניתוח אירועים) | מעבר מידע לסכמה | קביעת קריטריונים להערכה

עיצוב: קריאה חזותית | העברת מסר חזותי | הפשטה

הרגלים:

אזרחות: התמודדות עם דעות שונות | איתור נקודות הסכמה והגעה להתאמה

עיצוב: נקיטת עמדה חברתית דרך פעולת עיצוב

רציונל הפרויקט

מהו התפקיד של האדם בעולם? האם יש לנו אחריות על העולם? האם העולם משפיע עלי? מיהם השחקנים הגלובליים ואיך הם משפיעים עלינו? הם מקצת השאלות בהן נגענו בפרויקט זה.

כפרויקט ראשון במסלול לימודי המשלב לימודי אזרחות ולימודי עיצוב יצרנו מרחב בו לחקר, הרחבת אופקים ויצירה יש משמעות בעולם האמיתי. את הידע כולו איגמנו לתוך משחק עולמי - כשהשאלה המובילה היתה איך מגדילים את הטוב בעולם? הפקה של משחק כתוצר לפרויקט, זימנה עיבוד חוזר של ידע - על מנת שהמשחק יוכל להתקיים, התלמידים נדרשו להצליח להשוות בין פרטי ידע ממקורות שונים ומסוגים שונים, לפשט בעיות מורכבות ולהצליח לייצר הקשרים.

הנחות היסוד שהובילו אותנו: שיתוף פעולה בין אנשים ומטרה משותפת הוא כלי ליצירת טוב משותף. אנחנו חיים בעולם גלובלי בו למרביתנו אין מספיק מודעות לסוגיות העולמיות ולכן ידע הוא שלב ראשון בהגדלת מודעות. יצירה מתוך ידע מרחיבה את האופקים, מפתחת יצירתיות ומאפשרת כלי ייחודי לעיבוד הידע והפנמתו.

הפרויקט היווה כר לפיתוח חשיבה ביקורתית בנושאים גלובליים מורכבים, איפשר קידום ופיתוח החשיבה, ויכולות החקר. דרך החקר, מתן פרשנות ויזואלית לידע ועיבודו לביטויים חזותיים הצלחנו לקדם את יכולת הסקת מסקנות מבוססות הידע, החשיבה הביקורתית והעצמאית, מתוך הקשבה וכבוד לבני האדם ולזוויות מבט שונות ברמה הגלובלית והמקומית.

מהצד החזותי, הפרויקט דרש מהתלמידים לתת ביטוי חזותי מושך לצד המכוער של העולם. להתבונן במיתוג של תאגידים אל מול הפעולה שלהם בעולם. בין קריאה חזותית לנסיונות ראשונים בהעברת מסר ויצירת שפה חזותית אחידה. כל שלב בפרויקט דרש חקר חזותי קצר ותוצר חזותי. החל ממודלים אינטואיטיביים בתלת מימד, דרך עיצוב פשוט באילוסטייטור ועד הפשטה נוספת לסט אריחי משחק מוגמרים.

00 טוב עולמי - מהלך פרויקט
02 תחבורה
01 כפר
04 מסלול ייצור
03 מטרות פיתוח
06 חקר תאגידים ומדד מעלה
05 זבל עולמי
08 משברים תגובות
07 קיימות
09 הפשטה