פרויקט חיבורים

אזרחות חלוצי הערכה, כיתה יב׳ - תשע״ט

רציונל הפרויקט 

בפרוייקט זה ביקשנו להציג את השסעים בחברה הישראלית. רצינו שהתלמידים ייחשפו לשסע במלוא עוצמתו ויבינו לעומק את הגורמים לו מתוך ראייה היסטורית, כלכלית וחברתית.

במסגרת הזו בחרנו לתת לכל קבוצת תלמידים לחקור לעומק שסע אחד וגם ללמד אותו את השאר במסגרת למידת עמיתים שהייתה מעניינת ומסקרנת והביאה לכיתה גוון רחב של חומרים העוסקים בשסעים, חומרים שאנחנו לא בהכרח היינו בוחרות בהם. 

שאלת הפרויקט - איך תופרים שסע?

ידע: הכרזת העצמאות | ישראל כמדינת הלאום היהודי | מדינה יהודית ודמוקרטית | מתח שסע קרע | חקר שסעים בחברה הישראלית 

מיומנויות: איסוף מידע | הבנת מורכבות בעיה | מתן ביטוי ויזואלי | יישום ידע תיאורטי בשטח 

הרגלים: חשיבה ביקורתית | אדם מתבונן ורפלקטיבי

צוות: הלה ברודי ודיקלה רוטברט 

מהלך הפרויקט 

מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית

התייחסות למיעוטים בהכרזת העצמאות

חוק הלאום וההשלכות על ההתייחסות למיעוטים

נאום השבטים (ריבלין)

מעגלי שיח - על אהבת הארץ סובלנות וסולידריות

חקר שסעים - איך נראים השסעים השונים בישראל? מה ההבדל בין שסע - קרע - מתח

אזרחות פעילה בדמוקרטיה והחברה האזרחית

סיור בחיפה - להבין איך נראה שסע ולשאול מי ואיך תופרים (פותרים) אותו?

סדנת ספוקן וורד

תוצר סופי ספוקן סרט 

מעגלי שיח - על אהבת הארץ סובלנות וסולידריות

חשבו על שאלה מובילה של מעגל השיח שלכם: האם ההתמקדות באהבת הארץ ? האם בביטויים של אלימות כפוגעת במרקם חברתי? האם בתרבות שיח וביטויי שנאה? 

איך השאלה מתכתבת עם שאלת הפרוייקט?

חפשו מקורות השראה - השתמשו במקורות המידע המצויינים למטה, כולל במתודות ובכלים שנלמדו במהלך השיעורים בכיתה.

נסחו כ-5 שאלות מניעות דיון תחת השאלה המרכזית שלכם/ן

באילו מתודות הייתם רוצים להשתמש?

חקר שסעים בחברה הישראלית

מאפיינים: מיהן הקבוצות? איפה נקודות המחלוקת? מה הטענות המרכזיות?

היסטוריה: ממה נובע, מה הגורמים להיווצרות השסע?

איך השסע בא לידי ביטוי? כלכלה | חינוך | דמוגרפיה

אירוע מדגים

ביטוי ויזואלי: תמונה | שיר | אירוע | וידאו

סיכום שלכם: האם הייתם מגדירים כשסע / קרע / מתח

יום סיור לחיפה

התבוננות על הרב תרבותיות של העיר, על קיומם של שסעים בעיר ואיך הם נראים ונשאל איך אפשר להתמודד איתם. של מי האחריות? אצל מי הפתרונות? 

חלק ראשון: פגישה עם עדן/עדאן -  על שאלות זהות וחיבור בחברה הישראלית.

יציאה לסיור בשכונת וואדי ניסנאס - "מוזיאון ללא קירות" - כולל משימת צילום.

חלק שני: בית הגפן - המרחב השלישי

הפעלות סביב יצירות אומנות ומיצגים אינטראקטיביים בנושא חיים משותפים.

הפעילות כוללת: סדנא - חפצים מקפלים בתוכם משמעויות 

חלק שלישי: עיבוד, משוב וסיכום היום - תמונות מספרות

משימת הסיור: לצלם תמונות לתוצר הסופי ולתת לשתי תמונות שם

תוצר סופי: ספוקן סרט

הנחיות לתלמידים: התוצר הינו סרט מצולם מלווה בנרטיב מדובר (ספוקן וורד) המתייחס לשסע אותו חקרתם ואיתו התמודדתם במהלך הסיור בחיפה. על הסרט להיות מלווה בחומרים שאספתם גם במהלך הסיור בחיפה.

על הסרטון שלכם לבטא את התגובה שלכם לסוגייה הנחקרת ולשאלת - איך תופרים שסע ? (תגובה יכולה להיות אמירה / שאלה פתוחה / התמודדות עם קושי / הצעה אפשרית לפתרון) 

מה אני יכול לאמר על השסע? מה אני יכול להראות לגביו? של מי האחריות עליו? האם נראה לי שאפשר להשאר אדיש? האם זוהי החברה בה אנחנו חיים ואין מה לעשות לגבי זה?

אור ודניאל20190121_034140.mp4
שסע אשכנזי מזרחי.mp4
עניים עשירים.mp4
אמיתי או מזויף.mp4
שסעים מתחברים.mp4
עושר מול עוני .mp4
אני לא מתכוון.mp4
דתי חילוני.mp4