שאלה | על מוסר וחברה   ספרות | תנ״ך | מבוא למדעים (כיתה י׳)

אסופת תוצרים על מוסר וחברה


רציונל שיתוף הפעולה

שאלות על מוסר ומצפון נוטות להחריש בשאון היומיום המנוהל והעמוס לעייפה של חיינו. 

כולנו מתנהלים ממשימה למשימה וממקום למקום, על פי מחזוריות מסוימת, בה כמעט ואין לנו את הפנאי לעצור ולתהות על טיבה ועל השלכותיה הערכיות. 

אנו נוטים להאמין שבחרנו בטוב ובצודק, אך לרוב לא בוחנים את כלל מרכיביו של הטוב והצודק אשר מרכיב את אמונותינו. עבר, הווה ועתיד חוברים יחד בחיינו למכלול של ערכים ותפיסות עולם בהם המציאות מסתירה את התשתית המוסרית עליה אנו נשענים, ורק לעיתים רחוקות משקפת לנו אותה בבהירות עזה שמאלצת אותנו לעצור ולתהות על קנקנה.

לכן, החלטנו לשלב כוחות בין תנ״ך, מבוא למדעים וספרות במחצית השנייה של שנת הלימודים, באופן כזה שייאלץ את כולנו להביט ולחקור את ההשפעות של המצפון והמוסר ברבדים המורכבים והשונים של חיינו. מתוך מבט וחקירה אלו יצאו התלמידים ליצירה אישית, זוגית וקבוצתית של תוצרים שונים, אשר דרשו שימוש בשלל רב של יכולות קיימות ונרכשות. 

לצורך יצירות אלו חקרו מיתוסים של חוק וצדק מהעבר המקראי, יצאו מתוך סיפורי משפחה אל עולם מדומיין בו דמויות ספרותיות מתחבטות עם שאלות של מותר ואסור ודימיינ את העתיד הטכנולוגי, בו בינה מלאכותית מאתגרת את אמונותינו והתנהלותנו במציאות.

הספר המשותף של תוצרי שלושת המקצועות הללו משקף עשייה ייחודית ומעמיקה ביותר והתנסות ראשונית ביצירה, אשר דרשה רכישה של יכולות חדשות מתוך ניסוי ותהייה, שיתוף וויכוח ושמחת יצירה, מתוך מבט ער ובוחן עבר, הווה ועתיד. 

שאלה רפלקטיבית זהה עבור שלושת המקצועות במטרה לסייע לתלמידים ליצור הקשר

התייחסו לסוגיה מוסרית שנתקלתם בה בשיעורים - באיזה אופן השאלה מתכתבת עם עשייה בשיעור אחר? איך היא השפיעה על הדרך בה אתם מסתכלים על סוגיות / דילמות מוסריות שונות בחייכם?