סיפורי יוסף

מהלך פרויקט (משך הפרויקט - חודשיים)

פתיחה: הקדמה לסיפור יוסף

חקר אישי: ניתוח הסיפור התנ"כי בשני שלבים - פשט והעמקה

סדנת פתיחה לתוצר: איזה רגש מעוררים תצלומים ואיך? התנסות בניתוח תצלומים

תוצר: תכנון התצלום, ביצוע, הסבר

הכנה למפגש סיום: העלאת שאלות לדיון למאגר כיתתי, הכנה רגשית לשיחה, סימולציות בכיתה

מפגש הסיום: תערוכה וקיום מעגלי שיח עם גמלאים

תנ״ך, כיתה יא׳, תשפ״ב

ידע: ספר בראשית פרקים ל"ז-מ"ה

מיומנויות והרגלים: ניתוח טקסט תנכ"י, מציאת רעיון מרכזי בסיפור, ניתוח תצלום ובימויו, גיבוש פרשנות אישית, הקשבה

רציונל הפרויקט: התמודדות עם רגשות מורכבים בחיינו תוך ניתוח מעמיק של דמותו של יוסף וסיפור משפחתו.

תוצר: צילום מבויים - פרשנות לסיפורי יוסף, קלפים ומעגלי שיח

צוות: אלי מור סבג ואדר רביב

01

ניתוח הסיפור התנ"כי - פשט: עיצוב מקראי

קוראים את הטקסט כמו שהוא, ללא סיוע, ומגלים כמה שיותר פרטים על הסיפור:

  • מסמנים שמות בסיפור: שמות של דמויות ושמות של מקומות.

  • מציינים מילים/ביטויים שלא הכרנו. מנסים לשער מה המשמעות שלהם וכותבים אותה ליד אותו ביטוי.

  • כותבים את סיכום הסיפור במילים שלנו - עד חצי עמוד.

02

ניתוח הסיפור התנ"כי - העמקה: חושבים על הסיפור

  • מצביעים על 3 קשיים בסיפור, אחד מכל מישור - מילולי, תוכני, רעיוני.

  • מחברים 3 שאלות עומק שעלו לנו בעקבות קריאת הסיפור.

03 סדנת פתיחה לתוצר - ניתוח תצלומים

צפייה בתצלומים | כתיבת הרגש הראשוני שעולה | דיון: מה בתצלום מעורר רגש? (זווית הצילום, אור וחושך, צבעים, דמויות, חפצים) | התנסות בניתוח תצלומים

  • כשאתם מסתכלים על התצלום, מה מושך את תשומת לבכם? למה?

  • מה לדעתכם היו הדגשים של הצלמים בכל תצלום? מה היה הדבר המרכזי מבחינתם בתצלום שהיה צריך להקפיד עליו?

  • האם יש מסר בתצלום? האם הצלמים רצו לדעתכם לומר משהו? אם כן - מה גרם לכם להבין את המסר/האמירה?

ביצוע:

מי יהיו הדמויות בתצלום או מה יראו בתצלום, אם אין דמויות? בתצלום יראו נרות דלוקים שיהיו דימוי לאחים, ויראו משהו עגול כדימוי לבור. הבור הוא מוטיב בסיפור. האחים השליכו את יוסף לשם, העלו אותו משם כדי למכור לישמעאלים. ראובן חוזר לשם כדי להציל אותו בזמן שהאחים האחרים כבר מכרו אותו.

מה תהיה ההעמדה של כל דמות? אם אין, היכן ממוקמים העצמים? הנרות יהיו ממוקמים כלפי מטה, בסידור מעגלי, שייראה כתקיפה, כמשהו לא נעים, וכמובן מסביב לבור, כי יוסף בתוך הבור ואחיו השליכו אותו לשם. כל הנרות יהיו באותו גודל ובאותו מרחק מהמצלמה.

איך העמדת הדמויות/העצמים משקפת את העמדה/המסר שבחרנו להציג? האש תסמל תקיפה, במיוחד כשהיא מכוונת כלפי מטה לבור. לא ברור מה קורה בתמונה, מכיוון שלא ידוע למה יש נרות מסביב לבור (אם לא מכירים את הסיפור מאחורי התמונה) ולכן התמונה מעבירה תחושה של בלבול. בחרתי להעביר תחושה זו מכיוון שהאחים היו נאמנים זה לזה במהלך הסיפור והסכימו עם כל החלטה לגבי יוסף, אבל מצד שני הם עושים דבר איום ונורא ליוסף, הם מנסים להרחיק אותו מעצמם ולהיפטר ממנו.

פירוט התלבושות ואביזרים שנבחרו לכל דמות או עצם דומם. בחרתי להשתמש רק בנרות בצבע ירוק בכוונה, כי הם משפחה. רציתי שהחפץ יהיה זהה גם בצבעו, כדי לחזק את המסר.הנרות דלוקים מכיוון שהם היו כל כך נחושים להיפטר מיוסף ועשו הרבה מאמצים בשביל זה, הם לא ראו בעיניים.

04

תכנון התצלום המבוים: מהות (מענה על שאלות הכנה) ולקראת ביצוע

מהות:

איזה רגש או רעיון עולה מתוך הסיפור שקראתי? חוסר הבנה, קנאה, בלבול, זעזוע ותקיפה.

מה הרגש ההופכי לו? הבנה, תמיכה, פירגון והתרשמות.

תארו מקרה בחיים שעורר בכם רגשות דומים. המקרים שמעוררים בי את הרגשות: חוסר הבנה, בלבול וזעזוע הם כשהרבה אנשים עושים מעשים נוראיים והתגובה של בית המשפט היא עבודות שירות/ שנת מאסר אחת/ עונש מינימלי ולא משתווה למקרים ולמעשים שהם עשו.

איזה רגש/ות אבחר לעורר דרך התוצר שלי? הרגשות שבחרתי לעורר דרך התוצר שלי הם: בלבול ותקיפה

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

05

צילום, עריכת גלויות ופוסטרים לתערוכה.

בתחתית העמוד - סט הגלויות המלא.

דוגמא לפוסטרים: גלויה, ציטוט, שאלה לדיון וטקסט מלווה של כל תלמיד.

לחצו לצפייה בכל הפוסטרים:

תמונות עומדות | תמונות שוכבות

ניתקת פעם קשר מרצון?

איך התכוננת למשהו מורכב או קשה שידעת שעומד להגיע?

יוסף ידוע ביכולת שלו לפתור חלומות, האם אי פעם גם את/ה הרגשת ייחודי/ת במשהו? במה?

במה את/ה כישרוני/ת? (הווה) אילו כישרונות היו לך כשהיית/ה קטן/ה? (עבר)

שמרת פעם סוד מפני מישהו? למה? איך הרגשת אחרי שהסוד התגלה?

אי פעם נתת עצה למישהו והוא יישם אותה?

איזו עצה קיבלת, ששינתה לך את תפיסת החיים?

האם את/ה מתחרט/ת על משהו?

בתור הורה, מה את/ה עושה כשאת/ה רואה יריבות או קושי בין ילדייך?

קינאת פעם במישהו/י מתוך המשפחה שלך?

האם את/ה יכול/ה להזדהות עם יעקב? (היחס של יעקב ליוסף, לבין היחס של יעקב לשאר האחים)

גוננת פעם במיוחד על ילד/ה אחד/ת כי דאגת לו יותר מהשאר?

אי פעם, התעורר אצלך צורך לנקום במישהו?

האם פעם היית במצב שהיה לך קשה לפתור אותו? איך התמודדת?

הרגשת מצד ההורים שלך עדיפות כלפי אחד האחים?

היה לך מקרה שהיית/ה צריכ/ה לוותר על משהו או מישהו, כדי להישאר נאמנ/ה למשהו או מישהו? מה הרגשת אחרי הויתור?

את/ה מרגיש/ה תחושת החמצה כלפי משהו?

06

שיעור העלאת שאלות לדיון למאגר כיתתי - לקראת מפגש גמלאים

הנחיה לזמן חשיבה עצמי על הסיפור התנכ"י הנחקר.

אילו שאלות עומק עולות מתוך הסיפור המקראי?

אילו שאלות מעניין לשאול אנשים מבוגרים בעלי ניסיון חיים עשיר?

סיעור מוחות כיתתי - העלאת שאלות לדיון תוך דיוק הקשר שלהן לסיפור המקראי והפיכתן לשאלות מקדמות דיון ושיח רגשי.


בסיס לשיחה עם הגמלאים:

למה בחרת את התצלום?

התלמיד.ה שהתצלום שלה.ו נבחר: הסבר תנ"כי | איך התצלום מתקשר לסיפור?

לגמלאי.ת: איך אתם מכירים את הסיפור? ידע, פרשנות, שאלות

מענה על השאלה לדיון


מה חשוב באמת?

אנחנו מייצרים יחד מפגש נעים, מעניין ופתוח עם אנשים מבוגרים בני השכונה.

השיחה נתונה לשינויים ולהתפתחויות.

נשתדל להיות קשובים למה שקורה בשיחה, לתת חופש ביטוי, להגיב לשיתופים בחמלה.

07

אירוע סיום - הכנה רגשית ומעשית בכיתה.

הכנה 'רגשית':

צפייה בסרטון המעלה התמודדויות בשיחה עם אוכלוסייה מבוגרת.

העלאת חששות וציפיות, ודרכי התמודדות.

הכנה 'מעשית':

חלוקת הכיתה ל 4 קבוצות | בחירת 4 מנחי קבוצות.

הנחיות לשיח עם הגמלאים | התנסות בשיח קבוצתי אשר ידמה את שיח עם גמלאים.

תוצר: סט גלויות בהשראת קלפי ״Points of you״