מגמות לימוד בתיכון

התלמידים נרשמים לשתי מגמות לימוד:

מסלול לימוד (שתי מגמות) או מגמה אחת מגוש א׳ + מגמה אחת מגוש ב׳

לחצו למעבר לעמוד מגמת עיצוב | לחצו למעבר לעמוד מגמת אמנות

אנו חיים בעולם שבו גירויים חזותיים הנם, לעתים קרובות, משמעותיים יותר מטקסטים כתובים או נשמעים. העולם החזותי עשיר בחוויות ובמידע ומאפשר לצופה להשתתף ולהבין את העולם ואת עצמו/ה. מגמת אמנויות העיצוב מציעה התנסות מעשית ראשונית בעולם היצירה: רכישת כלים להבנת תרבות חזותית, קריאה ביקורתית של סביבת החיים וכלי הבעה אישיים ומקצועיים.

ייחודיות המגמה:

מגמה ייחודית בעיר המורכבת משני מקצועות מורחבים: אמנות ועיצוב, 5 יח"ל כל אחת, מה שמאפשר התנסויות מגוונות בתחומים שונים. החל מעיצוב מוצר, גרפיקה, אדריכלות, ועד צילום, ציור, רישום ווידאו. במקביל לרכישת בסיס תיאורטי בתולדות האמנות ובעולם העיצוב.

הלימודים במגמה מתקיימים בפורמט פרויקטאלי: 4-6 פרויקטים בשנה. התלמידים/ות מתנסים בכל פרויקט בתחום יצירה אחר, ומגבשים את השפה האישית ואת תחומי העניין הייחודיים להם/ן. בכיתה יב' התלמידים/ות מתכננים/ות באופן עצמאי ומבצעים שני פרויקטי גמר אישיים (אמנות ועיצוב) ועבודת חקר בתולדות האמנות (הערכה חלופית לבגרות).

תיאום ציפיות

השתלבות מוצלחת במגמה דורשת עניין בתחומי האמנות, פתיחות מחשבתית ונכונות להתנסויות חדשות. (נדרשת בחינה מעשית)

נושאי לימוד - עיצוב:

פרויקטים מגוונים המאפשרים התנסות מעשית בתקשורת חזותית (עיצוב גרפי), בעיצור מוצר, ובאדריכלות. דרך הפרויקטים גיבוש תפיסת עולם חברתית ועיצובית (המעצב כפעיל חברתי). במקביל להתמקצעות בתוכנות מובילות: פוטושופ (עיבוד תמונה), אילוסטרייטור (איור), אינדיזיין (עימוד ודפוס) ופרימייר (עריכת וידאו).

נושאי לימוד - אמנות:

תולדות אמנות, שפת האמנות וסדנאות. שילוב בין מיני-פרויקטים המשלבים חקר ועשייה אמנותית סדנאית (ציור, רישום, מיצב, פיסול וצילום).

בכיתה יא' - מיני עבודת חקר: הקשר בין פרקטיקות וייצוגים אמנותיים לשינוים תרבותיים.

בכיתה יב' - פרויקט גמר ועבודת חקר אישית (הערכה חלופית)

לחצו למעבר לעמוד המגמה

בעולם משתנה, וגלובלי, לנו כבני אדם יש חשיבות ביכולת הנעת תהליכים חוצי גבולות, תפיסות , ותחומי דעת. נקיטת עמדה מושכלת מתוך יכולת הבעה אישית ויצירתית יאפשרו לאזרחי המאה ה-21 להוביל חשיבה עצמאית, מקדמת תהליכי עומק ומבוססת ידע.

ייחודיות המגמה:

מסלול לימוד ייחודי בעיר המורכב משני מקצועות מורחבים: 5 יח"ל עיצוב 5 יח" אזרחות (המורכב מ-2 יח"ל מקצוע ליבה אזרחות ו-3 יח"ל אזרחות גלובלית) - שני המקצועות נלמדים באופן משולב, כך שמשלימים זה את זה. כל מקצוע נלמד בהתאם לתוכנית הלימודים עצמאית, תוך התאמת התכנים להוראה מולטידיסיפלינארית בצורה קבועה. הלומדים במסלול זה ירחיבו דעת מחד ויקבלו יותר שעות הטמעה והעמקה סביב נושא מארגן מאידך.

תיאום ציפיות - למי מתאים?

המגמה מתאימה כל המעוניין לשלב ידע עולם, עשיה חברתית ועבודה יצירתית. (יש לקחת חלק בסדנת התנסות)

מבנה הלימודים:

כיתה י | פרוייקטים משותפים

אזג״ל - אזרחות גלובלית (סחר | תקשורת | צרכנות | תאגידים בינלאומיים | איכות סביבה | הגירה | עוני)

עיצוב - יסודות העיצוב, עיצוב תעשייתי

כיתה יא | פרוייקטים משותפים

אזג״ל - מיעוטים בעולם, החברה הערבית בישראל

עיצוב - אדריכלות, תקשורת חזותית (עיצוב גרפי), תוכנות מחשב (פוטושופ, אילוסטרייטור)

כיתה יב | למידה נפרדת

אזג״ל - אתגר הרווחה במדינה דמוקרטית, מבחן בגרות חיצוני

עיצוב - פרוייקט גמר - הערכה חיצונית

לחצו למעבר לעמוד המגמה

ייחודיות המגמה

תוכנית המשלבת את נושא האזרחות הגלובלית כציר מארגן בלימודי 3 יחידות ההגבר באזרחות, כך שתלמיד/ת בית הספר יוכל/תוכל לסיים לימודיו/ה התיכוניים במגמת אזרחות מורחבת (5 יחל') עם העמקה בתובנות גלובליות. למידה במגמה נוגעת לסוגיות המניעות גלובליזציה תוך בחינת השפעתן מבחינה תרבותית, לאומית, ואישית. במקביל ללימודי התוכן תשאל השאלה מה אני כאדם יכול / צריך לעשות אל מול סוגיות אלו והשפעתן.


מבנה הלימודים:

כיתה י' – להיות אזרח גלובלי: מהי גלובליזציה| סחר בינלאומי | צרכנות ומותגים בינלאומים | תקשורת וטכנולוגיה | סביבה אנרגיה ומים | תנועת אנשים בעולם | חלוקת העושר בעולם | ערכים גלובליים | ממשול גלובלי | ישראל בעידן הגלובלי. יחידת לימוד להערכה פנימית – PBL.

כיתה יא' – מיעוטים בעולם, והערבים אזרחי ישראל. יחידת לימוד להערכה פנימית – PBL.

כיתה יב' – גלובליזציה והשפעה כלכלית (סחר, צרכנות, תקשורת) ואתגר הרווחה במדינה דמוקרטית – יחידת לימוד למבחן בגרות חיצוני.


תאום ציפיות:

השתלבות מוצלחת במגמה דורשת רצון, עניין וסקרנות (יש לקחת חלק בסדנת התנסות)

לחצו למעבר לעמוד המגמה

בואו להבין תיאטרון ולדעת ליצור לבמה (ולבמה המצולמת). לא רק לשחקנים!

אם אתם סקרנים לגבי עצמכם ומרגישים צורך לבוא לידי ביטוי, ההתנסות ביצירה לבמה, מספקת אפיקי ביטוי מגוונים. לצד הידע הבינתחומי, תרוויחו לימוד חווייתי המפתח את האישיות; את גמישות המחשבה והדמיון, את המודעות העצמית, את יכולת ההזדהות, ההכלה והאמפטיה, את הביטחון להתבטא ואת היכולת ליצור בקבוצה.


נושאי הלימוד?

שפת התאטרון והפקה - להבין את מרכיבי היצירה ולהתנסות בעבודת הכותב, השחקן, הבמאי והמעצב.

סגנונות תיאטרוניים - להכיר ולדעת לבחור את המוסכמות המתאימות ביותר להעברת המסר שלי.

פרשנות של קלאסיקה - מחזות גדולים ששרדו את מבחן הזמן, איך למצוא בהם גם את הקול שלי?

דרמה ישראלית - מהן השאלות שאנחנו, כחברה ישראלית, באים לפגוש בתאטרון המקומי שלנו?


איך לומדים?

שפע של תרגילי התנסות מעשית המשולבים בידע עיוני. נתנסה ב: כתיבה, עיבוד, משחק לבמה ומשחק מול מצלמה, ביטוי בתנועה, שימוש בקול, בעיצוב ובימוי | נלמד מצפייה בהצגות | נלמד מקריאת מחזות. בחינת הבגרות כוללת: בחינה מעשית בהפקה ובחינה עיונית


תאום ציפיות:

השתלבות מוצלחת במגמה דורשת סקרנות לתחום התאטרון, ונכונות להשקעה רבה (לימוד בע"פ, חזרות משותפות גם מחוץ לשעורים וכד'). נקיים סדנת הכרות ולאחריה, במועד נפרד, אודישן (מונולוג אחד מוכר, מונולוג אחד מקורי משלכם) ושיחה אישית.

אני חושב/ת, המחשב מחשב

סיסמה זו מסכמת באופן תמציתי את חלוקת האחריות המוצעת, בין האדם – הלומד – החושב, לבין המחשב המסייע לו. האדם החושב נותן את ההנחיות המתאימות למחשב כדי שיבצע, את פעולות החישוב על פי אותן ההנחיות (שהוא קיבל). העובדה שהמחשב זריז ומדויק יותר מן האדם בביצוע חישוב, מאפשרת לאדם החושב יותר זמן ואנרגיה כדי להשקיע בהעמקה ברובד המחשבתי.


במסגרת הלימוד במגמת מדעי המחשב, יחשפו התלמידים לתהליכי פתרון בעיות, והיכולת לממשן באמצעות שפת מחשב (תכנית מחשב). לשם כך נלמדות חלק מהמיומנויות הייחודיות לתחום מדעי המחשב, ובהן : מידול ותהליכי חשיבה ברמת הפשטה גבוהה המתייחסים להבנת הבעיה, יכולות לניתוח בעיות וחיפוש פתרונות יצירתיים עבורן, בניית אלגוריתם לפתרון, בדיקתו ויישומו כתכנית מחשב, חשיבה ביקורתית לצורך הערכת הפתרון.


נושאי הלימוד:

יסודות, שהן פרקי ליבה, בחשיבה אלגוריתמית ופיתוח תוכניות מחשב.

מבני נתונים מורכבים תוך פתיחת צוהר לשימושים מעשיים שלהם, וכן מבוא לנושאים תיאורטיים כמו רקורסיה ויעילות.

תכנון ובניית אתר אינטרנט (כפרויקט).

תכנות מונחה עצמים כנושא תיאורטי מרכזי ברמה מתקדמת.

תיאום ציפיות:

השתלבות מוצלחת במגמה מתאימה לתלמידים בעלי חשיבה מופשטת, יכולות אנליטיות (ניתוח) גבוהות, המגלים רצון ונכונות לעמוד באתגרים.

הלומדים מתמטיקה בהיקף של 4 - יח"ל ומעלה.

תוכנית המבוססת על חקר והבנה מעמיקה של תהליכים ביולוגיים בשילוב עשייה חברתית והתבוננות ביקורתית על העולם. למידה במגמה מעודדת את התלמיד/ה לשאול כיצד היא/הוא יכול/ה להיות מעורב בהתרחשויות הביולוגיות שבחייו/ה, החל מרמת התא הבודד, דרך גוף האדם ומערכות אקולוגיות, ועד הביוספרה. במסגרת לימודי המגמה נחשפים/ות התלמידים/ות להשפעתן של סוגיות סביבתיות ותופעות יומיומיות על תהליכים ביולוגים. התלמידים/ות מתרגלים/ות מיומנויות מתחום המחקר הביולוגי, ביניהן פרזנטציות מדעיות מול קהל, עבודה מעשית במעבדות מתקדמות באקדמיה, חשיבה יצירתית ועבודת צוות אינטנסיבית לפתרון בעיות מדעיות ועוד.

נושאי הלימוד:

נושאי הליבה - מערכות גוף האדם, התא- מבנה ופעילות, אקולוגיה.

ייחודיות המגמה:

מגמה יחידה בארץ הנלמדת תחת הערכה חלופית מלאה מבוססת-פרויקטים.

תלמידי/ות המגמה משתתפים/ות באופן פעיל במגוון פרויקטים של "מדע אזרחי", לסיוע באיסוף נתונים במחקרים מדעיים ארציים רחבי-היקף.

תלמידי/ות המגמה בכיתה יב' משתתפים/ות במיזם "ביוחקר ברשת" במסלול "ביוחקר עם חוקר", המשלב עבודה שוטפת עם מדענים/יות מובילים/ות באקדמיה.

הלמידה במגמה משלבת למידת קורסי mooc ("תיכון אקדמי מקוון"), המהווים כיום מסלול קבלה חלופי לאוניברסיטאות מובילות בארץ.

איך לומדים/ות?

לאורך 3 שנות הלימוד במגמה, הלמידה כולה מבוססת-פרויקטים (PBL).

כל הפרויקטים משלבים עבודה מעשית ועיונית, מתכתבים עם הקהילה, ומייצרים חיבור טבעי בין תחום התוכן הביולוגי לבין חי היום-יום של תלמידי/ות תיכון.

תיאום ציפיות- למי מתאים?

השתלבות מוצלחת במגמה דורשת עצמאות ואחראיות אישית ברמה גבוהה, אוריינות מדעית, סקרנות לתחום הביולוגיה, ומוטיבציה לחקור (נדרש מעבר של בחינה יעודית)

לחצו למעבר לעמוד המגמה

מגמת תקשורת מציעה שילוב בין ידע עיוני על עולם התקשורת והמדיה הדיגיטלית לצד התנסות מעשית באחד מהמסלולים הבאים:

תקשורת עם התמחות בצילום סטילס -

במסלול זה ילמדו התלמידים על צילום חברתי ועיתונאי. הלימודים כוללים כתיבה, תחקיר, היכרות עם ציוד צילום מקצועי, לימוד תאורה, אוצרות והפקת תערוכת צילום. התלמידים ילמדו לפענח תוכן ויזואלי, יעשירו את ההיכרות שלהם עם צלמים ועם ההיסטוריה של הצילום ויבססו שפה צילומית אישית משלהם.

תקשורת עם התמחות בצילום וידיאו -

מסלול זה יכשיר את התלמידים להפקת סרט גמר דוקומנטרי. הלימודים כוללים כתיבת תחקיר ותסריט לסרט תיעודי, הכרות עם טכנולוגיות חדשות של צילום, תאורה, עריכה וסאונד. העבודה בקבוצות של 3 תלמידים ומצריכה יכולת עבודת צוות ברמה גבוהה. כל תלמיד ייבחן בבגרות על אחד מהתחומים: צילום/ בימוי/ עריכה.

תיאום ציפיות: השתלבות מוצלחת במגמה דורשת הגשת תרגיל מעשי וראיון אישי עם רכזת המגמה.

נושאי לימוד - תקשורת עיונית:

כיתה י - תקשורת המונים, פרסומות, קליפים | כיתה יא - תקשורת ודמוקרטיה, ייצוגים וסטריאוטיפים בתקשורת | כיתה יב - ניו מדיה, כתיבת תיק תחקיר והפקה ונייר עמדה.

נושאי לימוד - תקשורת מעשית, מסלול צילום סטילס:

כיתה י - יסודות השפה הצילומית, תפעול מצלמה, פענוח צילום | כיתה יא - היכרות עם צלמים ויצירות, שימוש בטכניקות צילום מתקדמות (פרויקט חצי גמר תערוכת צילומים קבוצתית) | כיתה יב - פרויקט גמר תערוכת צילומים אישית מודפסת ותלויה בחלל מרכזי.

נושאי לימוד - תקשורת מעשית, מסלול הפקה תיעודית:

כיתה י - יסודות השפה הצילומית, תפעול מצלמה, פענוח צילום | כיתה יא - כתיבת תחקיר תיעודי, ביסוס שפה קולנועית : צילום וידיאו, עריכה, סאונד (פרויקט חצי גמר כתבה מצולמת באורך 5 דק') | כיתה יב - פרויקט גמר סרט דוקומנטרי באורך של 10-15 דק' שיוקרן לקהל הרחב.