בית הספר השש שנתי החדש בחולון, ברוח HTH, הוקם בשנת 2012 כמודל ייחודי, חדשני ומתקדם של למידה משמעותית, מבוססת פרויקטים המכוונת לקהילה. הלמידה בבית הספר מבוססת על מודל שפותח ברשת בתי הספר High Tech High שבסאן דייגו, ארה"ב. בבית הספר שואפים לפתח בקרב התלמידים תפיסה רחבת אופקים, רב תרבותית, בעלת רגישות חברתית השואפת למצוינות ואחריות אישית תוך בניית אמון ושיח דיאלוגי, ומבוסס על פדגוגיה של למידה מבוססת פרויקטים. כל זאת בהתאמה ורצף למידה המבוססים על תכנית הלימודים של משרד החינוך

בבית הספר עוברים התלמידים/ות מסע אישי לימודי פעיל, רב תחומי, ההתנסותי ומרתק ששם דגש על הטמעת ערך האחריות האישית המוביל למצוינות אישית ולפיתוח יכולותיהם/ן וכישרונותיהם/ן, כאזרחי/ות המאה ה-21. הלמידה בבית הספר היא בינתחומית, משתמשת בטכנולוגיות מתקדמות, מחוברת לעולם האמיתי ולעולמו של התלמיד/ה באמצעות פרויקטים התנסותיים המלווים במומחים מהאקדמיה מהתעשייה, מחברות וארגונים חברתיים ו/או אישים העוסקים בתחומי הדעת השונים ועוד.

הלימודים מתבססים גם על פלטפורמות למידה דיגיטליות, ריבוי טיוטות, עבודת צוות ועבודה אישית ברבדי חשיבה שונים תוך טיפוח של יצירתיות, יכולות פרזנטציה מול קהל ותהליכים רפלקטיביים ייחודיים המקדמים חשיבה ועשייה. הערכת הלמידה מבוססת על מודל רב ממדי ייחודי, שבו בנוסף לידע שהתלמידים/ות רוכשים/ות, ישנה התייחסות גם למיומנויות שנדרשו בפרויקט וכן לשימוש בהרגלים שנרכשו במהלכו.

יחס אישי מכבד ודיאלוגי

בבית הספר אנו מקיימים שיח אנושי מכבד, מאמינים בקשר האישי בין מבוגרים לתלמידים ויוצרים מרחב אמון דיאלוגי. צוות המורים והצוות המסייע מלווים את התלמיד במסע אישי של למידה, התבגרות והתפתחות תוך הטיית אוזן קשבת ולב מבין לצד הקפדה על כללי התנהגות נאותה ולקיחת אחריות אישית וקהילתית.

תנאי קבלה לבית הספר

בית הספר הוא ממלכתי -ציבורי ועל אזורי. לבית הספר מתקבלים תלמידים ותלמידות מכל רחבי העיר חולון. תהליך קבלה לבית הספר:

חטיבת ביניים - קבלה נעשית בהגרלה מבוקרת המתבצעת במנהל החינוך. כדי להציג מועמדות לקבלה לבית הספר, על התלמיד המעוניין להירשם, להשתתף בסדנת התנסות בה יתבקש בין השאר לנמק בכתב את בקשתו להתקבל לבית הספר ולהציג נימוקים משכנעים

תיכון - על התלמיד המעוניין להירשם, להשתתף בסדנת התנסות במגמות (במסגרתה יערך ראיון, תרגיל או מבחן התאמה - משתנה בהתאם למגמה) ולהעביר לבית הספר תעודות מחטיבת הביניים.

החזון ויישומו

רציונל

הנחת היסוד של בית הספר שלנו היא, שבית הספר צריך לראות בכל אדם ובכל גיל כנושא זכויות ולפעול להפנמת המחויבות לערכים הומניסטיים, כמו גם המחויבות לקהילה ולסביבה. יש לקיים למידה, שתיצור

חוויות מפתח משמעותיות ללומדים ותאפשר להם חיים בעולם פתוח. המטרה של בית הספר היא לענות לאתגרים אלו בחינוך הציבורי

בית הספר מקיים

חינוך ציבורי, שפניו לקהילה ולסביבה

למידה משמעותית ומעוררת השראה, המשפיעה על הלומד והמלמד בזמן הלמידה, ופותחת בפניהם נתיבים חדשים

הוויה דמוקרטית כמטרה וכדרך, כדי לקיים שיח אנושי ולכבד כל אדם, באשר הוא, בכל גיל

למידה משמעותית

בית הספר מקיים למידה המייצרת בקרב הלומדים חוויה משמעותית בעלת יכולת השפעה בהמשך הדרך. מאפייני הלמידה כוללים

  • יחס אישי והכרות מעמיקה של הצוות את הילדים דרך התארגנות בית ספרית שמפגישה את התלמידים עם מעט מורים, מדי יום ביומו לתקופה משמעותית
  • למידה מבוססת פרויקטים בינתחומית ותהליכית- מכוונת לתוצר, סביב שאלה אינטלקטואלית רלוונטית לעולמם של הלומדים והמלמדים, אישית ווביחד עם עמיתים, יצירתית, בשיתוף מומחים, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, ותוך יישום תהליכי הערכה משמעותיים
  • ביטוי לרצונות הצוות והילדים, תוך דיאלוג ומקום לבחירה

בית ספר ציבורי

בית הספר היינו בית ספר ייחודי ציבורי, על-אזורי בתוך חולון. מספר היבטים לציבוריותו של בית הספר

  • בית הספר פתוח לקבלת תלמידים מעוניינים ללא מבחני סף כלשהם. התלמידים מתקבלים בהגרלה מכל חלקי העיר
  • בית ספר גובה תשלומי הורים במסגרת המותר על פי כללי משרד החינוך
  • בית הספר פתוח לקבלת ילדים בעלי יכולות שונות ומגוונות
  • בית הספר מערב אנשים מהקהילה לצורכי למידה והתמחות, וכן מעורב בעשייה חברתית ובפעילות אזרחית

השקפת עולם הומניסטית

פיתוח סובלנות וסולידריות בין-אישית, פיתוח יחס של כבוד לחוק, יכולת לקיים שיח וביקורתיות, מחויבות לשמירה על זכויות אישיות וחברתיות של בני האדם וקידומן ומחויבות לקהילה ולסביבה. דרך החיים- התנהלות בית ספרית של כיבוד זכויות וקידומן, שיח והשתתפות, תוך ראיית טובת הכלל באמצעות

  • מפגשים המאפשרים הכרות אישית ושיח- חונכות אישית וקבוצתית, למידה בקבוצה עם דגש על שיח ושיתוף פעולה
  • לימוד ערכי הדמוקרטיה וחינוך לפעילות אזרחית-דמוקרטית פעילה
  • מעורבות חברתית- בסביבת בית הספר, בחולון ומחוצה לה

חוויית הלמידה

אחד הדברים המיוחדים והחשובים בבית הספר הוא הלמידה מבוססת הפרוייקטים. הלמידה מתבצעת תוך דיאלוג, ויחס אישי, ויש בה דגש על תהליך הלימוד, עבודת צוות, שילוב של עבודה עיונית ומעשית, הצגה בפני קהל, ותהליך הערכה ייחודי

באמצעות הלמידה מעמיקים הלומדים בבירור שאלה אינטלקטואלית, הרלוונטית להם, חוקרים אותה בשיתוף פעולה ותוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים ועבודת כפיים ובחיבור לעולם, לקהילה ולסביבה. הפרויקטים משלבים עולמות תוכן שונים ומושתתים על מאפיינים רב-תחומיים. חשוב לצוות בית הספר שהלמידה תהיה חדורה באהבת הלימוד והלומד

מחקרים מראים, שתמיכה, דיאלוג, יחס אישי ובחירה תורמים ללמידה משמעותית. צבירת ידע בלבד אינה עומדת עוד במרכז הלמידה, הואיל והעידן העכשווי מתאפיין בנגישות למקורות מידע רבים. בתקופה זאת יש לשים את הדגש בלמידה על ערעור של היררכיות ידע ועל יכולת להגיב לצרכים המשתנים תדיר. האדם נדרש למיומנויות של ייצור ידע, יצירתיות, מציאת פתרונות לבעיות רלוונטיות, מורכבות וחוצות תחומים תוך שיתוף פעולה עם אחרים

אופן הלמידה

הלמידה מתרחשת במרחבים מגוונים: קבוצות, דיוני מליאה, עבודה עצמית, הרצאות, לצד מומחים, בקהילה ועוד. הלמידה כוללת

  • בחירת הנושאים או התמה המרכזית והגדרת בעיה או שאלה
  • תכנון הנושאים הנלמדים, חלוקת זמן ומשאבים
  • חקר - איסוף מידע, למידת הנושא, עבודת מחשבה ויצירה
  • התבוננות על תהליך - הערכת ביניים
  • המשך איסוף מידע ועבודה, כולל פגישה עם מומחים מתחומי הידע
  • הכנת תצוגת למידה, תהליך ותוצר סופי מוסכם
  • הערכת התהליך על ידי הלומד, המורה ומומחים

יתרונות הלמידה מבוססת הפרוייקטים

  • מחוברת לעולם האמתי
  • מחזקת תחושת מסוגלות
  • יוצרת חוויות מפתח לימודית משמעותית
  • מטמיעה עבודה קבוצתית מכבדת
  • מותאמת לריבוי האינטליגנציות ושונות בין לומדים
  • מפתחת מיומנויות חשיבה ועבודה מותאמות לאתגרי התקופה

עקרונות הלמידה

  • יחס אישי ואינטימיות – מפגש עם מספר מצומצם של מורים לפרקי זמן משמעותיים במשך השבוע ולמידה בקבוצות קטנות מאפשרים שיח, היכרות והעמקה בתהליכי הלמידה האישיים והקבוצתיים
  • דיאלוג ובחירה – הלמידה מאפשר לתלמידים להשפיע על החלק שכל אחד מהם נוטל בפרוייקט על פי תשוקותיהם ובדיאלוג עם אחרים
  • למידה מבוססת פרויקטים - למידה תהליכית, סביב שאלה אינטלקטואלית, הרלוונטית לעולמם של הלומדים והצוות, המכוונת מראש לתוצר
  • למידה בינתחומית – למידה רחבה המבוססת על עיסוק בדילמות מרכזיות החוצות תחומי ידע, תוך שילוב בין למידה עיונית למעשית ותוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים ועבודת כפיים
  • חיבור לסביבה ולקהילה – הדגשת הקשרים לקהילה ולסביבה תוך עידוד למעורבות בהן. מומחים מן הקהילה משולבים בלמידה ובהערכה

חיבור לקהילה

חיבור לקהילה בלמידה מבוססת פרויקטים בא לידי ביטוי באמצעות

  • פרויקטים שעוסקים בחיי היום-יום המקומיים
  • מומחים המגיעים לבית הספר
  • השתתפות בפרויקטים שתורמים לקהילה
  • ככל שהילדים גדלים, מרחב הלמידה של בית הספר מתפרש לשכונה הקרובה ולרחבי העיר חולון. במסגרת העבודה על הפרויקטים, הילדים יצאו מבית הספר ללמוד ולעבוד עם הקהילה במקומות שונים כגון: השכונה, מוזיאונים בעיר, מרחבים אקדמיים, פארקים ציבוריים וכדומה