פרויקט פליטים | מגמת אזרחות גלובלית

מגמת אזרחות גלובלית, כיתה י

צוות: דיקלה רוטברט

שאלה פוריה: למה מחליטים לנדוד

משך הפרויקט: כשלושה חודשים, כולל כל תקופת הלמידה מרחוק

ידע: זכויות אדם – הזכות לחיים וביטחון | תנועת אנשים בעולם | פליטים ופליטות – למה אנשים עוזבים? | מבקשי המקלט בישראל | מדיניות ישראל בהקשר מבקשי המקלט

מיומנויות והרגלים: ריבוי נקודות מבט | חשיבה ביקורתית | ניתוח ועיבוד מידע | אמפטיה | עבודת צוות

תוצר: עלון מידע מבוסס חקר על גורל מבקשי המקלט בישראל

מהלך פרויקט

  • הקנייה: צפייה בכתבות על פליטים, מושגי יסוד: פליט | מהגר עבודה | מבקש מקלט, סיבות להגירה

  • ביקור בתערוכה עדות מקומית

  • חקר פליטים בעולם ופרזנטציה בכיתה

  • צפייה בסרט האי מנוס ושיחה על פליטים ומדיניות של מדינות בעולם

  • קריאה וניתוח של עדויות שונות של מבקשי מקלט בישראל

  • צפיה בסרט "זרים לא עוד" והתמודדות עם העדויות בו

  • חקר נתונים - כמה זרים יש בישראל

  • חשיפה למגוון נקודות מבט על המדיניות הישראלית: נקודת מבטם של מבקשי המקלט | חיילים ושוטרים | קובעי המדיניות | ארגוני הסיוע

  • צפייה בסרטים התיעודיים "כופר נפש" ו"להיות כמו אבי" הבנה מתוכם מתי אנשים נרתמים לעזור

  • כתיבת עלון ואירוע סיום.

רציונל הפרויקט

בפרוייקט זה רצינו להכיר לתלמידים את תופעת מבקשי המקלט והסיבות לכך מתוך חשיבה שהיכרות עם קבוצה ועם המניעים וההיסטוריה שלה מנפצת דעות קדומות ופחדים. בנוסף רצינו לחשוף את התלמידים לסיבות האמיתיות של אנשים לעזוב את ביתם ולמדיניות הישראלית בנושאהיות שידע מביא להבנה טובה יותר ולאמפטיה

אתגר: תקופת הקורונה ולמידה מרחוק - התאמת פרויקט מלא ללמידה מרחוק , הכולל חקר, למידת עמיתים ומשוב עמיתים, ותוצר